June 01, 2013

ලංකාව තියන තැන

ලංකාව කියලා පටන්ගන්නේ අපි ජීවත්වෙන භූමියට නම් ගණනාවක් භාවිතා වෙන නිසාය. ඒ සෑම නමකම කිසිසේත් වෙනස් නොවන ගූගල් වල පවා සෙවීමට හැකි ඒකීය යතුරු පදය නම් "ලංකාව" යන්නයි.

ලංකාවට ආසන්නම නමක් ඇත්තේ මැලේසියාවේ "ලංකාවී" නැමැති කුඩා දූපතයි. කුඩා උවත් එය සම්පූර්ණ දිවයිනක්. දිය ඇලි, ජල ධාරා, උස කඳු, පාතාල හා බහූ ජාතික ජනගහණයක් යන එන සුන්දර තැනකි. නමුත් ලංකාව ඒකීය රටකි, දූපතකි. 




ලංකාවේ නිල නාමය ශ්‍රී ලංකා ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී සමාජවාදී ජනරජයයි.

එක් එක් පදයේ තේරුම අරගත් කළ ලංකාව ශ්‍රී විභූතියෙන් යුක්තය. ඇත්ත. වසර දහස් ගණනාවක් තිස්සේ අප රැකගෙන එන පරිසරය, ජලය, ගහකොල සතා සිව්පාවා හා අතීත නටඹුන් කෙමන් විනාශයට යමින් තිබුණත් අපට ශ්‍රී වේ.


ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී
යන්නට විවිධ සමාජ කණ්ඩායම් අතර විවිධ මත පවතින නිසා එක් එක් අය එය දකින කෝණයන් නිසාත් සරලව බැඩි බලය ඇති අයකුට පාලනය ලබාදී කියා කියන්නටත් වැඩි දෙනාගේ කැමැත්ත පරිදි පාලනය වීමත් හඳුන්වන්නට පුලුවන්.

සමාජවාදී යන්නෙන් අදහස් කරන්නේ සමාජය කෙරෙහි වූ දයාව හා කරුණාව අපට වැදගත් බවය.

ජනරජය 
යන්න ජනතාව විසින් රජයක් පිහුටුවීම යන අරුත දේ ලොව බොහෝ රටවල් ජනරජය යන අරුත භාවිතා කරයි. ජනරජය යන පදය ඉතාමත් ශක්තිමත් ප්‍රකාශණයක් වන අතර එය කාලයේප්ලේටෝ විසින් රචිත "ද රිපබ්ලික්" යන ග්‍රන්තයේ අරටුවයි.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Republic_(Plato)



"ද රිපබ්ලික්" දේශපාලන විද්‍යාව හැදීරීමේ මූලික ග්‍රන්තයකි.

The Republic (Greek: Πολιτεία, Politeia) is a Socratic dialogue, written by Plato around 380 BC, concerning the definition of justice and the order and character of the just city-state and the just man.

සොක්‍රටීස් සංවාදයන් ඇසුරෙන් ක්‍රි. පූ. 380 (බු.ව. 100 ටපසු) නීතිය, පාලනය සහ යුක්තිගරැක රාජ්‍යයක හා යුක්තිගරුක මිනිසා නිර්වනය කරයි. ජනරජය"පොත අද දක්වා දර්ශනය හා දේශපාලන සිද්ධාන්ත පිළිබඳව ලියවී ඇති අනර්ගතම ග්‍රන්තය ලෙස සැලකේ. සොක්‍රටීස් ඇතීනියානුවන් සහ විදේශිකයින් සමග නීතියේ තේරුම සංවාදයට හා පරීක්‍ෂණයකට ලක් කරන්නේ "යුක්තිගරැක මිනිසා යුක්ති ගරැක නොවන මිනිසාට වඩා සතුටින් සිටින්නේද නැතිනම් අසතුටින් සිටීද?" යන බවය.

ඒ 
 සංවාද සඳහා ඔවුන් එකල්හි පැවති දර්ශනවාදී රජවරුන් පාලනය කල කල්ලිපොලිස් නගරය ඇතුලු එකල්හි කට වහරට හෝ පැවතුන නගර මාලවක රාජ්‍ය පාලනවල ස්වභාවයන් විග්‍රහ කළහ.

Socrates along with various Athenians and foreigners discuss the meaning of justice and examine whether or not the just man is happier than the unjust man by considering a series of different cities coming into existence "in speech", culminating in a city (Kallipolis) ruled by philosopher-kings; and by examining the nature of existing regimes.


ඔවුන් සංවාද කල කාරණා වූයේ රාජධානියේ බිහිවීමේ සිද්ධාන්ත, ආත්මයේ අමරණීය බව, සමාජය තුළ දර්ශනවාදීන්ගේ කාර්ය භාරය සහ එක් එක් රාජධානියේ කාව්‍ය පිලිබඳවය.  The participants also discuss the theory of forms, the immortality of the soul, and the roles of the philosopher and of poetry in society. 


ඉන්දියන් සාගරයේ මුතු ඇටය ලෙස අපට විරැදාවලිය ලැබෙන්නේ මන්නාරම හා හලාවත ආශ්‍රිත මුතු කර්මාන්තය නිසා වෙන්නට ඇති.

වාල්මිකී රචනා කළ රාමායණයේ සඳහන් වන ලංකාද්වීපය අප ජීවත්වන ලංකාව බවට ඇති ජන ප්‍රාවාදයකි. පුරාවිද්‍යාත්මක සාධක මගින් එය පූර්ණව සනාථ වී නොමැත.


මැලෙසියාවේ උතුර‍ දෙස පිහිට ලංකාවී දූපතට ආසන්නයේද රාමායණය වැනි කතාවක් පවතී. එයද රාජ බිසොවක් පැහරගන යාම නිසා ඇතිවූ යුද්ධයක් ගැනය.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ramakien



ග්‍රීක කවිකාර හෝමර් විසින් රචනා කල ඉලියඩ් කාව්‍යයේ පැරිස් කුමරු ස්පාටාවේ හෙලන් බිසව ට්‍රෝජනයට පැහැරගෙන ඒම,ට්‍රෝජන් වරුන් ලී අශ්වයාගෙන් උපායකින් පරාද කර නැවත හෙලන් බිසව ස්පාටාවට ගෙන යනයාමද මීට සමානය. එකම ආකාරයේ ජනප්‍රවාද ‍ලෝකයේ විවිධ තැන්වල පවතී.


http://en.wikipedia.org/wiki/Trojan_war


ලංකාව තනිව නොව ලෝකයේ කොටසක් ලෙස පිහිටා තිබෙන බවට මේ කරුණු සළකා බලන කල අපට පෙනේ.

එකම ලෝකයක අප එකම හිරුගෙන් ශක්තිය ලබමු. එකම සඳක් පායනු බලමු. එකම අහසක් යට සිටිමු. එකම සාගරකින් බැඳී සිටිමු. අපෙන් ලොවටත්, ලොවෙන් අපට දැනුම, තොරතුරු, ආහාර පාන, තාක්‍ෂණය සහ ණය ලැබේ. අපි ලොවටම තේ පොවමු. අපේ නිමි ඇඳුම් ලොවටම යවමු. අපේ පුරවැසියෝ ලෝකයේ සේවය කරති. අප සැවොම ලෝකයට කැමතිය. ලෝකය අපට වැදගත්ය. ලෝකයට අපද වැදගත්ය. 


ලංකාව තියෙන්නේ ලෝකයේය. 
ලංකාවේ පුරවැසියන් වන අප සැමම ලෝක පුරවැසියන්ද වෙමු.
ලෝක පුරවැසියකු ලෙස ලෝකයම අපේය. ලෝකය සමග මිස තනිව ජීවත්වීමට අපට බැරිය.

අප ගරු කලයුත්තේ ලෝක ධර්මතාවයන්ය. එම සංහිඳියාවන්ය. විවිධ ජාතීන් වෙසෙන මේ කුඩා දිවයින ලෝකයේ පවතින රටක් ලෙස සිතුවහොත් පමණක්ම අපට ඉදිරිගමණක් වේය. 
එමනිසා ලෝක පුරවැසියකු ලෙස සිතමු. එලෙස වැඩ කරමු. ලෝක පුරවැසියකුට ලෝකයම තම භූමියයි.




ලෝක පුරවැසියකු වන්නට ඔබටද හැකිය. ඒ සඳහා කළ යුත්තේ ලෝක පුරවැසියෙකු ලෙසට තමාව මෙන් අන් අයද පිළිගැනීම පමණකි.